outdooring.cz / Outdoor články / Na kajaku i pěšky po Queen Charlotte Soundu

Doporučujeme:

Na kajaku i pěšky po Queen Charlotte Soundu

„Takže dopředu si dejte něco těžšího, bude se vám to ve vlnách hodit. A za půl hodiny se sejdem u vody, uděláme bezpečností briefing a pak můžete vyplout“, sděluje nám Dave, když nám poprvé představuje náš kajak. Zatím je prázdný na suchu. Čeká, až si do něj zabalíme naše věci na cestu. V plánu máme strávit čtyři dny na kajaku a pak další čtyři dny pěším pochodem zpět.

na-kajaku-i-pesky-po-queen-charlotte-soundu1

Jeden z povedených výhledů z cesty

Balení nám jde docela rychle hlavně proto, že se asi nejvíc těšíme až vyrazíme. V kajaku je dostatek místa pro všechno, co budeme sebou potřebovat. Přesunujeme se tedy k vodě, konečně můžeme vyplout. Posledních pár dní jsme čekali na lepší počasí v blízkosti Pictonu na Peluros treku a teď máme konečně šanci ukázat, jestli máme fyzičku na to, co jsme si s Dankou naplánovali.

Přichází Dave a kontroluje naše vybavení: „Říkáte, že jste instruktoři Outward Bound? You will be fine!“ Budete v pohodě. Tak by se dalo shrnout vše, co se dozvídáme o bezpečnosti na vodě. Na naše dotazy na trasu, na plánované kempy a vůbec na podrobnosti o cestě Queen Charlotte Soundem dostáváme stále stejnou odpověď- you will be fine! Je nám jasné, že když jsme si od společnosti pronajali pouze kajaky bez průvodce, je veškerá starost o cestu na nás.

Vyplouváme tedy vstříc neznámému. První dojmy nejsou vůbec špatné, moře je klidné bez jediné vlny, sluníčko nám svítí do zad a my se sžíváme s naší lodí. Chceme přeplout celý sound na druhou stranu. Hlavně se nesmíme připlést do cesty žádné lodi. Navigace je ale překvapivě jednoduchá. Pokud se blíží nějaká loď stačí viditelně zamanévrovat nalevo nebo napravo a druhá loď okamžitě manévruje na druhou stranu. Po malé svačince na levé straně Queen Charlotte Soundu u kempu na Governors Bay se trošku zvedá vítr a naše tempo se výrazně zpomaluje. Dochází nám, že vítr bude na naší plavbě naším hlavním protivníkem. Je to pěkná zabíračka. Vítr zvedá vlny a náš kajak se houpe na vlnách nahoru a dolů. Chtěli bychom se dostat na noc do kempu v zálivu Kumutoto.

na-kajaku-i-pesky-po-queen-charlotte-soundu2

Mys Pihaka, kde jsme se tak nadřeli.

Ještě nám ale zbývá pěkný kus cesty. Pomalu zjišťujeme, jak je to s proudy v zálivu a s větrem. Nejhorší je otevřené moře, kde není v dohledu žádný břeh, který by nás chránil před větrem. Snažíme se obeplout mys Pihaka Point, abychom se dostali do kýženého zálivu. Jde to ale ztuha, vždycky když jsme už na úrovni mysu, vítr zesiluje a žene proti nám obrovské vlny. Náš postup se skoro zastavuje. Sedím ve předu a snažím se zabírat ze všech sil. Je to jako na houpačce. Při každém průchodu vlnou dostávám sprchu přímo do obličeje. Pádlujeme zarytě, oba dva mlčíme, protože v tak silném větru bychom se stejně neslyšeli. Pomalu dostávám vztek smíšený ze strachem. Co bude dál, co když se cvaknem ….

Otáčíme - na to nemáme. Necháme se hnát vlnami do bezpečí malého zálivu. Odpočíváme, po chvíli nám otrne a říkáme si, že to není možné, že bychom se přes Pihaka Point nedostali. Podnikáme celkem tři pokusy, ale vždycky jsme vlnami vráceni zpět. Sice se pokaždé dostaneme dál než při předcházejícím pokusu, ale stejně jsme na to krátcí. Přemýšlíme proto co dál a kde složíme hlavu.

Na druhé straně malého zálivu vidíme malé soukromé molo, to bude náš nocleh. Přijíždíme, obhlížíme místo a stavíme stan ve svahu na cestě, na malém odpočívadle. Jít přímo na něčí pozemek si nedovolujeme. Přes noc hodně foukalo, ale ráno se probouzíme do perfektního dne. A co to - světe div se - moře je jako zrcadlo a bez jediné vlnky. Rychle vyrazit na cestu. Ale snídaně i balení se vleče, ještě nejsme úplně přivyknutí na nový rytmus. Konečně vyjíždíme a celkem bez problémů se dostáváme přes Pihaka point, místo našeho včerejšího souboje s vlnami. Plánujeme, kam až bychom dneska mohli dojet, moře je zatím velmi klidné a počasí ujde. Rozhodujeme se trochu zapracovat a doplout až na místo našeho dalšího kempu. Přijíždíme kolem jedné hodiny, času kdy se začíná ozývat vítr a s ním pravidelné vlny. Nám to ale moc nevadí, protože dnešek máme odpracovaný. Noc trávíme na hezkém kempovišti v zálivu Ruakaka přístupném pouze z moře. Zbytek dne poleháváme, píšeme deníček a plánujeme další trasu. Rozhodujeme se, že zítra vyrazíme už se svítáním - chceme urazit notný kus cesty až do Ship Cove.

na-kajaku-i-pesky-po-queen-charlotte-soundu3

Přivítání se sluníčkem a mořem

Ráno se probouzíme ještě za šera, rychle vaříme snídani, balíme a vyrážíme právě ve chvíli, kdy sluníčko zlehka lechtá vodu. Je to úžasné, hned od začátku nabíráme dobré tempo a plujeme přímo do sluníčka. Postupně míjíme mysy West head, Bull head, Snake point, Kurakura point. Sledujeme líné, probouzející se lachtany a dokonce zahlédneme i plavajícího tučňáka. Danka se ho snaží fotit, ale z fotky nic moc není. Tučnák vypadá jako krtek ve vodě. Blíží se odpoledne, s ním sílící vítr a my vyhlížíme za každým zálivem kýžený Ship Cove. Místo, které si zvolil za svoje kotviště mořeplavec James Cook při své plavbě na Nový Zéland. Je to významné místo v historii této země, však zde má tento mořeplavec i pomník, podle nějž záliv poznáme. Konečně se dostáváme ke Ship Cove, poslední mys nám dal řádně zabrat a proto míříme ke břehu na malou přestávku. V Ship Cove se nesmí tábořit a proto se vydáváme do vedlejšího Canibal Cove, kde trávíme další větrnou noc.

Ráno nikam nespěcháme, míříme na prohlídku protějšího ostrova Motuara, užíváme si posledního dne pádlování. Odpoledne trávíme už ve Ship Cove balením a přípravou na další etapu našeho putování. Pro náš kajak si přijede loď a my se ze Ship Cove vydáme pěšky zpátky do Pictonu po Queen Charlotte Walkway. Samotná walkway nabízí občasné pěkné výhledy na moře, ale bohužel je to jediné co může nabídnout. Většinu času tráví člověk na cestě vysekané v neprostupném porostu, přes který moc vidět není. První den docházíme do místa zvaného Miner’s camp, místa kde se nacházely doly na antimon. Míjíme pár baráčků, a v samoobslužném stánečku s vybavením na trek si kupujeme knížku na čtení. Stála nás pouhé dva dolary, které necháváme v připravené kasičce. Ráno vstáváme brzo a už se

na-kajaku-i-pesky-po-queen-charlotte-soundu4

Na cestě po Queen Charlotte Walkaway

těšíme na další porci cesty. Cesta rychle ubíhá, jdeme dokonce rychleji oproti našemu plánu, navečer dosahujeme kempoviště na Black Rock. Stan stavíme na chráněném místě před větrem, který opět silně fouká celou noc. Další den docházíme na konec walkway, ale protože je už pozdě odpoledne rozhodujeme se odložit stopování do Pictonu na zítřejšek a zakempujeme v Davies Campu. Další den ráno již nikam nespěcháme, čeká nás pouze přesun do Pictonu. Dopoledne trávíme prohlídkou malého městečka Anakiwa a pak šťastně chytáme stop do Pictonu. Ten den jsme dorazili zpět do místa, ze kterého jsme před osmi dny vyrazili. A tak se kruh uzavřel s ním i naše putování pěšky i na kajaku Queen Charlotte Soundem.

Doporučujeme:

Z našeho eshopu:

Další články:

Rozhovor s Miloslavem Nevrlým

Miloslav Nevrlý je známý mezi turisty, skauty a milovníky přírody jako autor okouzlujících knih o přírodě. Po nedávném novém vydání oblíbené knihy Karpatské hry jsme se odhodlali oslovit pana Nevrlého k rozhovoru, který jistě potěší jeho současné i budoucí čtenáře.

Jak rychle rostou houby

Každého houbaře už to určitě napadlo - jak rychle rostou houby? Mám raději utrhnout hned ty malé sotva vyklubané hříbky nebo se mám zítra vrátit pro větší, které už budou stát za to? A neutrhne mně je někdo mezitím?

Hlasy ptáků - 9CD Hlas pro tento den

188 druhů ptáků na 9 CD vychází pohromadě jako souhrn oblíbeného rozhlasového pořadu Hlas pro tento den, ve kterém hlasy ptáků komentují ornitologové.