outdooring.cz / Outdoor články / Gran Paradiso - Grajské Alpy v Itálii

výchozí bod = ze střediska Pila - 1790 m.n.m. od západu

MONTE EMILIUS

gran-paradiso-alpy1

Magická výška 4000 m n.m.

Výstup na Mt. Emilius zahájíme v lyžařském středisku Pila - 1790 m.n.m. posazeného ve značné výšce nad městem Aosta, které je jakýmsi centrem oblasti. My jsme přijeli v pozdním odpoledni, tak jsme našli místo pro bivak těsně nad hotelem, krytý starou opuštěnou chalupou a vysokou trávou. Pokračujeme výstupem do sedla Colle di Chamole - 2641 m.n.m. Hned z Pily nás čeká extrémně strmý svah vedoucí až k jezeru Lago di Chamole - 2325 m.n.m. Zde se stezka na chvíli narovnává aby, hned na to v serpentinách překonala sedlo Chamole. Ze sedla je pěkný výstup na vrcholek Punta della Valletta - 3090 m.n.m. Ale pozor! Je delší než se na první chvíli zdá. Z vrcholu pokračuje ferrata směrem do údolí. (v mapě Kompass není zakreslená). Je z ní krásný výhled na Gran Paradiso a především na naprosto dech vyrážející stěnu La Grivola.Bivak u chaty Rif. Arbole - 2510 m.n.m. se nám nezdál vhodný, a tak jsme nocovali po dvakrát asi 300 metrů před ní nad skalní stěnou spadající k vodopádům potoka. Samotný výstup na Mt. Emilius je poměrně jednoduchá ovšem náležitě dlouhá túra, která s sebou nese risiko zvratu počasí (byli jsme toho svědky).Cesta od bivaku trvá 3,5 hod. rychlé chůze. K jezeru Lago Gelato - 2960 m.n.m. je mírná, za ním stoupá prudčeji do úzkého sedla Passo Tre Cappucini. Odsud jednoznačně po hřebeni vzhůru. Na vrcholu je malý kříž a soška madony. Rozhled jsme neměli protože byla mlha a sněžilo !!! Upozorňuji na to že bylo 14.července.Také záchranná akce v podobě vrtulníku a 4 záchranářů hledající 24hod. ztraceného muže, nepřidávala k náladě. K bivaku se scházelo stejnou cestou a taktéž další den do Pily.

gran-paradiso-alpy2

Pohled z výšky 4061 m n.m na ledovec Tribolazione

Technická obtížnost je lehká (max. 1-2. UIAA), pozor ovšem na počasí ! Mt.Emilius dost výrazně převyšuje okolí a přitahuje tak oblačnost.

2.etapa
datum = 14. - 16.8. 2006
náročnost = střední
převýšení = 4422 metrů celkem / 2201 metrů z vých.bodu
výchozí bod = z kempu Gran Paradiso - 1860 m.n.m. od severozápadu

GRAN PARADISO

Pobyt v oblasti mezi přesuny v Národním parku Gran Paradiso, jsme trávili výhradně v kempu "Gran Paradiso". Cena se pohybuje 4,50 EUR/osoba, 4,50 EUR/stan, 2,50 EUR/auto, 0,80 EUR/sprcha/den. Kemp je vybaven vším potřebným včetně ping-pongu, fotbálku a volejbalového hřiště. Všech těchto aktivních odpočinků jsme využívali v hojné míře. Kempař je více než přátelský a jídlo si lze ohřát ve společenské místnosti u baru.

gran-paradiso-alpy3

Na vrcholu Gran Paradiso

Nástup na cestu k chatě Rif.Chabod začíná hned za kempem u silnice pokračující do Pontu. Cesta je neuvěřitelně vzorně upravena a stoupá v nekonečných serpentinách až k salaším Mlga.Lavassey - 2194 m.n.m. K chatě pokračujeme cestou doprava (cesta v levo č.7 je mnohem krajinově hezčí). Monotóním výstupem dosahujeme celkově asi po 3 hodinách chatu Rif. Chabod - 2750 m.n.m. Ubytovali jsme se v nově vybudovaném lageru nad chatou. Cena byla 12EUR/osoba a ubytování na postelích a všem ještě vonícím novotou, stálo za to. Stan nikde poblíž postavit nejde. Všude je mnoho návštěvníků a chatařka s tím nápadem nebyla také nadšená. Proto tato a nakonec skvělá volba.

Výstup na vrchol Gran Paradiso od chaty je jednoznačný a v první půli také celkem prudký. Po překročení potoka a dále po moréně stoupáme až k začátku ledovce Ghiacciaio di Laveciau. Je zde vyšlapaný chodník takže orientace nečiní problémy. Cesta jde ledovcem pozvolna a asi za polovinou, kde překračuje několik trhlin a obchází ledovcové zlomy nabírá na výšce. S úžasnými výhledy a vskutku dlouhým ledovcovým putováním dojdeme až do jakéhosi sedla do výše 3840 m.n.m., kde se zvedají po pravé ruce bizarní skalní útvary. Zde je ledovec tvořen obrovskou sněhovou plání bez trhlin a je zde možno se již odpojit z lanového družstva. Ovšem mačky ponecháme, protože dál se jde v několika úsecích dost prudce. Před vrcholovými skalami sundáme mačky ! Ne jak někteří borci lezou (zbytečně) i po nich v mačkách a uvázaní na lano, čímž dělají výstup nebezpečný všem ostatním. Poslední úsek je nejtěžší místo výstupu. Jedná se o překonání uzounké římsy ústící přímo u vrcholové madony. Místo je závratné a OBT. 2.UIAA bez zajištění. Na možné vlastní jištění jsou zde 3 nýty. Z vrcholu je Grandiózní výhled. V naší blízkosti jsou velikáni jako Matterhorn, Liskamm, Breithorn, Weisshorn, Dent Blanche, rozložitý obr Gran Combin a v neposlední řadě Mont Blanc. No opačné straně vyčnívá v dálce Kottických Alp neuvěřitelné Monte Viso a v sousedním pohoří Vanoise je to krásná hora Grande Casse.

gran-paradiso-alpy4

Procházka mezi trhlinami

Sestup vedeme stejnou cestou k chatě Chabod. Odtud jsme pokračovali po již zmíněné parádní cestě č.7 až k salaším Mlga.Montandayne - 2461 m.n.m. Zde bivakujeme v místnosti kterou asi kdysi obýval bača. Je zde jen nutno uklidit a pak se nás tam vyspalo 8. Sestup do kempu je již záležitostí jedné hodiny.

UPOZORNĚNÍ: Pokud můžeme radit, nevydávejte se na vrchol od chaty Chabod dřív jak v 8:30 hod. Všichni ostatní již vyletí z chaty v 4:00 nebo i dříve a pak je jich na ledovci i hřebeni neskutečný štrůdl. Tomuto se vyhnete pokud vyrazíte jako my v 9:00 hod. Na vrcholu jsme byli v 12:30. A téměř sami. Jen sestupující nás míjeli. Chodíme ale dost rychle. Obvyklý čas výstupu se pohybuje od 4,5 - 6 hodin, podle kondice a počasí.

3.etapa
datum = 15. - 18.8. 2006
náročnost = těžší
převýšení = 3021 metrů celkem / 1378 metrů z vých.bodu
výchozí bod = z osady Pont - 1960 m.n.m. od severozápadu

PUNTA BASEI

gran-paradiso-alpy5

Bivak s výhledem na úžasnou Punta Basei

Na vrchol Punta Basei se musíme po dni volna v kempu přesunout do osady Pont umístěné na konci údolí Valsavarenche ve výšce 1960 m.n.m. Zde je velké parkoviště, mini market a autokemp na louce. Cigarety byste zde ( a to v celém údolí ) však hledali marně !

Stoupáme strmě nejprve podle burácejícího potoka a po té přímo stěnou až na rovinné plató. Výstup na krátké vzdálenosti s převýšením 420 metrů bere sil. Další postup je napříč obrovskou plání Piano del Nivolé. Krajina je to nádherná, ale pochod až na chatu Savoia umístěnou na konci údolí je zničující svou délkou ( 7km ). Tímto asi 2 hodinových pochodem podél potoka Dora del Nivolé dojdeme, ke konci také po silničce, k chatě Rif. Savoia - 2534 m.n.m. Ta leží pod silničním sedlem Col del Nivolé - 2612 m.n.m. obestřená jezery Laghi del Nivolé.

Od chaty pokračujeme ještě kousek směrem do sedla Col del Nivolé po silnici a u vyschlého jezírka uhneme vpravo. Jdeme po travnatých kopečcích a muldách, přes potok s vodopádem až k rozcestí cest. Zde se dáme vlevo směrem k jezeru Lago Leitá (ta druhá jde k Lago Rosset). Po asi 5 minutách dorážíme k jezeru, nad kterým jsou výtečné podmínky pro bivak.

gran-paradiso-alpy6

Lago Leitá a Gran Paradiso

K vrcholu Punta Basei vedou dvě naprosto odlišné cesty! Pokud máte zkušenosti s ledovcem a chcete z výstupu něco mít, volte naší variantu. Sestupte pod jezero Leitá a ve svahu již z dálky viditelnými serpentinami jdeme k výrazné skalní stěně ( asi 70 metrů ), kde cesta zdánlivě končí. Stěnu překonáme šikmou policí vlevo ( 1 - 2.UIAA ) - pozor na množství tekoucí vody! Nad stěnou po pár minutách dojdeme k ledovci Ghiacciaio Basei. Navázání na lano a mačky s cepínem jsou při pohledu na jeho velmi strmý buben samozřejmostí. Výstup vede ledem max. 40° později přes několik trhlin až k vedlejšímu vrcholu vlevo Quote del Basei - 3242 m.n.m. Pokud chceme dosáhnout hlavního vrcholu, musíme traverzovat horní část ledovce až k sedlu pod vrcholovou pyramidou. Zde dost prudce dojdeme ke skalám a později k fixnímu lanu. Postup mixovým lezením ( 2. UIAA ) podél lana je přímo závislý na momentálních podmínkách.Tímto vystoupíme na úzký vrcholový hřeben ( asi 50 metrů ), který opatrně v mačkách překonáme až ke kříži. Naprosto famózní výhled předčí snad i samotné Gran Paradiso! Obzvláště masivně se zde prezentuje Grande Casse, Gran Paradiso, Mont Blanc a Grand Combin.

Sestup vedeme normálkou (značenou) po hřebeni do sedla Cole di Nivolleta - 3130 m.n.m. a odtud nekonečnou a velmi nepřehlednou sutí až k vyhlídce na jezera Leitá a Rosset. Ve velkém suťovišti pozor na orientaci! Prudký sestup k jezeru vše krásně zakončí. Sestup do Pontu vede opět stejnou nekonečnou cestou.

UPOZORNĚNÍ: Nikde v údolí Valsavarenche nekoupíte cigarety! Jen v krámku ve vesničce Degióz. Jinde ani v obchodech a restauracích ne. Pozor také na mapy od firmy Kompass, které ač jindy dobré nemají tuto oblast (Gran Paradiso) dobře zmapovanou. Cesty 13A, 12B atd. jsou na mapě třeba i jako 3A nebo 2B. Potom mohou vzniknout hlavně za mlhy velké problémy s orientací hlavně v oblasti jezer Leitá a Rosset na zvlněných kopečcích.
Text a foto: Petr Drápalík
SuperVHT.com

Doporučujeme:

Z našeho eshopu:

Další články:

Rozhovor s Miloslavem Nevrlým

Miloslav Nevrlý je známý mezi turisty, skauty a milovníky přírody jako autor okouzlujících knih o přírodě. Po nedávném novém vydání oblíbené knihy Karpatské hry jsme se odhodlali oslovit pana Nevrlého k rozhovoru, který jistě potěší jeho současné i budoucí čtenáře.

Jak rychle rostou houby

Každého houbaře už to určitě napadlo - jak rychle rostou houby? Mám raději utrhnout hned ty malé sotva vyklubané hříbky nebo se mám zítra vrátit pro větší, které už budou stát za to? A neutrhne mně je někdo mezitím?

Hlasy ptáků - 9CD Hlas pro tento den

188 druhů ptáků na 9 CD vychází pohromadě jako souhrn oblíbeného rozhlasového pořadu Hlas pro tento den, ve kterém hlasy ptáků komentují ornitologové.